Ingyenes kiszállítás
INGYENES KISZÁLLÍTÁS 
Ingyenes kiszállítás

Mik azok az antioxidánsok? Kellenek ezek nekünk?

Mik azok az antioxidánsok? Kellenek ezek nekünk?

· Napi életünk során rengetegszer találkozunk a kifejezéssel, „antioxidáns”, de mi is ez valójában?

· Melyik a legerősebb antioxidáns a világon a vitaminok közül?

· Melyek az antioxidánsokban leggazdagabb táplálékaink?

· Túlfogyasztásuk járhat egészségi kockázatokkal?

Ezekre a gyakran feltett kérdésekre keressük a válaszokat!

Manapság egyre népszerűbbek az antioxidánsok és fogyasztásuk, mely az egyre inkább növekvő népszerűségnek örvendő vegetáriánus étrendnek, illetve zöldség-, gyümölcs dús étrendnek köszönhető, mivel számos betegségmegelőző, illetve gyógyító hatást tulajdonítunk a gyümölcsöknek, zöldségeknek.

                                   

Melyek az antioxidáns kiegészítők?

Számos gyógynövény, táplálékkiegészítő ismert, mely koncentrált formában tartalmaz antioxidánsokat. Ezen antioxidánsok fő szerepe, hogy stabilizálják, megkössék a szervezetben levő és keletkező ártalmas szabadgyököket. Szervezetünk működése és a táplálékok emésztése során folyamatosan keletkeznek szabadgyökök. Emellett a környezeti tényezők, mint az UV sugárzás, légszennyezés, dohányfüst, a kémiai szennyező anyagok, növényvédőszerek mind jelentős forrásai a károsító szabadgyököknek. Amennyiben szervezetedben a szabadgyökök mennyisége eléri, vagy meghaladja azt a mennyiséget, amelyet a szervezet megkötni, illetve szabályozni képes, kialakul az ún. oxidatív stressz szindróma, mely fokozza, gyorsítja az öregedési folyamatokat és betegségek kialakulásához, különösen a rákos, daganatos betegségekhez vezethet. A legfőbb antioxidánsok a szervezetben, melyek segítik a szabadgyökök szabályozását, az A-, C-, E-vitaminok, valamint a Szelén, melyeket nem véletlenül alkalmazunk előszeretettel termékeinkben. Ezek közül ismerten a legerősebb antioxidáns hatással az E-vitamin rendelkezik.

A tudomány jelenlegi állása úgy véli, hogy ezen antioxidánsok védik a sejteket a szabadgyökök károsító hatásaitól, meghosszabbítják az életkort, segítenek számos betegség megelőzésében. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy túlzott fogyasztásuk épp az ellenkező hatást fejti ki! Termékeink fejlesztésnél ezért is vezérelv, hogy ne készítsünk mega-, óriási dózisú étrend-kiegészítőket, inkább az összetevők minőségére, sokféleségére, változatosságára fektessük a hangsúlyt!

Magas dózisban bevitt antioxidánsok ártalmasak is lehetnek!

Csökkenthetik a teljesítményt

Edzés, sportolás közben, minél intenzívebb és hosszabb az edzés, egyre több szabadgyök keletkezik a szervezetben, mint mellékterméke az energia hasznosító biokémiai folyamatoknak. Mivel a károsító szabadgyökök fokozzák az izmok kifáradását és mikrosérüléseit, az antioxidánsok képesek tompítani ezen káros hatásokat, valamint képesek fokozni a teljesítményt és az izmok regenerációját. Azonban hozzá kell tennünk, hogy több tanulmány szerint, az antioxidánsok nagy mennyiségű bevitele, különösen a C-, és E-vitamin képes megbolygatni a szervezet adaptációját az edzéshez és képes néhány előnyét csökkenteni a sportmozgásnak.

Növelhetik a rák kockázatát

A tudomány jelenlegi állása szerint a sejteknek okozott oxidatív stressz, mely a károsító szabadgyököknek köszönhető, jelentősen növeli a rák, daganatok kialakulásának kockázatát. Amióta ismert, hogy az antioxidánsok képesek megkötni az ártalmas szabadgyököket, véljük, hogy kiegészítőként való fogyasztásuk csökkenti a daganatok kialakulását és a rákos megbetegedésekből adódó elhalálozások számát.

Azonban számos meta-elemzés eredménye azt mutatja, hogy több, már kifejlődött, kimutatott daganat esetében az antioxidánsok nem csökkentették a kockázatot, illetve az elhalálozások arányát. Egyes elemzések azt mutatták, hogy a Béta Karotin (A-provitamin) egyes betegeknél növelte a húgyhólyagrák kockázatát, valamint dohányzó egyéneknél a tüdőrák kockázatát.

Kivételt képez a Szelén, mely bizonyítottan csökkenti a daganatok kialakulását azon egyéneknél, akikben nem megfelelő a mennyisége szintje, ugyanakkor túladagolása veszélyes lehet, mivel az ajánlott fogyasztás mértékéhez a mérgező mennyiség határa viszonylag közel esik. A biztonságos fogyasztás felső határa 400 μg naponta (IOM UL, US Institute of Medicine UpperLevel), napi beviteli referencia értéke 55 μg.

Növelhetik a születési rendellenességek kockázatát

Az A-vitamin ismerten nélkülözhetetlen az embrió növekedéséhez és megfelelő fejlődéséhez, ugyanakkor nagyobb dózisban való bevitele káros lehet és növelheti a születési rendellenességek kockázatát. A Béta Karotin, mely az A-vitamin provitaminja, nem hordoz ilyen kockázatokat.

A C-vitamin fogyasztásának előnyei

Számtalan előnyös hatását ismerjük, de itt elsősorban a megfázásra, influenzás megbetegedésekre való hatásait emelnénk ki, valamint jótékony hatásait a dohányosok számára. A megfázás, influenza megelőzésében kifejtett hatása kevésbé bizonyított, ugyanakkor bizonyítottan csökkenti a megbetegedés súlyosságát és időtartamát. A dohányzás sejtkárosító, valamint rákos megbetegedések kockázatának növekedésében való hatásait jól ismerjük, mely elsősorban a dohányfüstben található toxinoknak köszönhető. Ezért is kerülendő a dohányfüst beszívása, ún. passzív elszenvedőként is. Tanulmányok kimutatták, hogy aktív dohányosok esetében, napi 35 mg C-vitamin fogyasztása jelentősen csökkentette a szabadgyökök károsító hatásait, hasonlóan a környezetükben élő passzív dohányosoknál, akik csak elszenvedői a dohányosok okozta dohányfüst belélegzésének.

Milyen forrásból pótoljuk az antioxidánsokat?

                                     

Véljük, hogy a mesterségesen, vegyi anyagok felhasználásával előállított szintetikus antioxidáns étrend-kiegészítők inkább ártalmasak, mint hasznosak, a fent említett kockázatok hordozói.

Ezért javasoljuk természetes növényi, gyümölcs kivonatokból előállított antioxidánsok fogyasztását.

Növények, zöldségek, tálálékok, melyek a legtöbb antioxidánst tartalmazzák:

· Zöldségek: brokkoli, paprika, spenót

· Gyümölcsök: narancs, alma, bogyós gyümölcsök

· Teljes kiőrlésű gabonák: barna rizs, quinoa, zab

· Babfélék: zöldbab, tarkabab, vörös bab

· Diófélék: dió, mandula, pekándió

· Italok: tea, kávé